Používáním tohoto webu souhlasíte s využíváním cookies na těchto stránkách. Více informací ZDE. Rozumím
Právě se nacházíte:

Audi TTS Coupé

10. 09 2010 | Jednou ze štací hektického dvoulitrového turbomotoru se čtyřmi kruhy je Audi TTS. V kombinaci s hravějším podvozkem atraktivního kupé slibuje jeho 272 koní více jízdní zábavy než v hatchbacku. Splnilo líbivé kupé naše očekávání?

Jednou ze štací hektického dvoulitrového turbomotoru se čtyřmi kruhy je Audi TTS. V kombinaci s hravějším podvozkem atraktivního kupé slibuje jeho 272 koní více jízdní zábavy než v hatchbacku. Splnilo líbivé kupé naše očekávání?
Audi druhou generací TT po skvostné RS4 znovu ukázalo, že umí postavit i docela zábavné auto. Nabídku nyní oživuje provedením TTS, které dělá ramena na Nissan 350Z, Porsche Cayman S nebo BMW řady 1. Podobně jako v minulosti si na tyto dravce vybavené šestiválci a pohonem zadních kol troufá jen s přeplňovaným čtyřválcem.

Čistě papírově nemá Audi TTS v porovnání s touto trojicí vůbec přehnané ambice. Vždyť na stovku zrychlí za stejných 5,4 s jako cayman poháněný boxerem 3,4 l/217 kW. Jen desetinu sekundy ztrácí na BMW 135i s přeplňovaným šestiválcem 3,0 l/225 kW, Nissan 350Z s 3.5 V6/230 kW je dokonce o 0,3 s pomalejší než audi spoléhající na čtyři válce, které ale produkují skvostných 200 kW. Cesta od 147 kW v Golfu GTI nebo Octavii RS ke 136 koním na litr však vedla přes množství konstrukčních změn. Agregát dostal větší turbodmychadlo dopravující vzduch pod tlakem 0,12 místo běžných 0,09 MPa, vyšší účinnost plnění zajišťuje také upravený chladič. Použity také byly pevnější pístní čepy a ojnice, blok motoru se v oblasti ojničních ložisek vyztužil, hlava válců je odlita z ještě kvalitnější hliníkové slitiny, upraveno bylo časování výfukových ventilů a palivo do válců dopravují vstřikovací trysky s většími otvory.

Neméně impozantní je také točivý moment 350 Nm, který je řidiči servírován od 2500/min. Zátah motoru pod plným plynem posádku opravdu důkladně seznamuje s konstrukcí příjemně tvarovaných opěradel. Prodleva nástupu zátahu není vzhledem k výkonům vůbec velká, ve většině případů tak platí zákon akce a rychlé reakce. Jenže tahle charakteristika motoru má i svou odvrácenou stránku. Když se po čase nabažíte opojného turbozátahu, začnete hledat nějaké napětí a vzrušení. A toho vám 2.0 TFSI moc nenabídne. Ve 3000/min totiž nastoupí a s neutuchající intenzitou táhne až do omezovače v 6800/min. Příjemné pro slečnu, která se nemusí bát předjíždění, sportovněji založenému řidiči však schází gradace výkonu. A bohužel také pořádný zvuk. Proti S3 se sice hlasový rozsah trochu zlepšil, i tak by si mělo TTS předplatit lekci akustiky u mnohem nadanějšího Golfu GTI.

Atmosférický šestiválec by měl asi větší šťávu, na druhou stranu by s ním TTS asi nejezdilo za průměrných 10,6 l benzinu. Hodně ostrým stylem se sice spotřeba krátkodobě vyhoupne k 16litrové hodnotě, pak ale postupně klesá. A pokud někam věčně nespěcháte, lze se dostat i pod deset litrů. Na slibovaných osm se asi jen tak nedostanete, celkově je ale 272 koní až překvapivě skromných.

Se šestiválcem na přední nápravě by také TTS přišlo o lehkost, takhle totiž váží necelých 1,4 t. I tak ne zcela optimální vyvážení (58:42) audi docela slušně maskuje vydařeným podvozkem s hliníkovými díly a také pohonem všech kol 4Motion se spojkou Haldex. Jeho pomoc oceníte hlavně na povrchu s horší adhezí, neboť tohle roztomilé kupé netrpí přehnanou nedotáčivostí. Ke specialitám TTS patří elektronicky řízené tlumiče Magnetic ride se dvěma charakteristikami pérování Standard a Sport, přičemž aktivací druhé se přikrčí o 10 mm k zemi. Příliš jsme ho ale nevyužívali, neboť s 19“ koly (26 690 Kč) už citelně zhoršoval komfort. I v běžném módu se totiž TTS silnice drželo jako přilepené a zatáčky projíždělo na audi s nebývale velkou chutí. I na rozbité okresce kola věrně kopírovala silnici, takže má člověk na rozdíl od S3 pořád pocit plné nadvlády nad autem. Kvalit BMW 1 nebo porsche ale TTS nedosahuje. Třeba i kvůli málo strmému a citlivému řízení, které však typický zákazník Audi asi ani nevyžaduje. Vždyť i supersport R8 v této oblasti (snad jediné) zrovna neexceluje. Ostrou jízdu trochu přibrzďuje také překvapivě ztuha jdoucí manuální šestistupňová převodovka, kterou můžete za 50 160 Kč vyměnit za vynikající dvouspojkovou převodovku S-Tronic s ručním řazením na volantu.

Od Audi se očekává hlavně prvotřídní kvalita, nadčasová hodnota a bezproblémové jízdní vlastnosti, ke kterým TTS přidává i velkou rychlost. Přestože tohle pohledné 2+2místné kupé (i když zadní sedadla jsou vysloveně nouzová) docela zmužnělo, pořád za jeho volantem uvidíte více žen. Zájemkyně si ale musí připravit minimálně 1 369 600 Kč, což rozhodně není málo.

http://www.motorpresse.cz

Diskuse

Speciály

Naše magazíny

Novinky ze světa bydlení, aut, techniky ...