Pozor na podomní prodejce plynu

Představují se jako obchodní zástupci, na vizitkách mívají označení ještě honosnější a pracují pro některé, zejména menší, dodavatele plynu. Slibují „výrazné“ úspory v účtech, výsledkem však často bývají spíše stížnosti zákazníků na jejich podloudné praktiky. Situace došla tak daleko, že některá  města  situaci řeší úplným zákazem podomního prodeje,  pod  citelnou pokutou.

Jsou evidovány tisíce stížností na jejich chování. Podle odborníků bude však lidí, kteří jim naletěli, mnohem více. Ne každý člověk, který se nechá napálit, si totiž jde stěžovat. Jedná se zpravidla o velmi dobře vyškolené prodejce, jejichž zájmem je v první řadě vlastní provize a nikoliv spokojený zákazník. Často proto slibují nesplnitelné, podávají lidem zkreslené nebo přímo lživé informace a jejich nabídky jsou výhodné jen zdánlivě. Zmiňují totiž většinou jen jejich lákavější část a o nevýhodách pomlčí. 

Nezřídka nedají lidem vůbec šanci nahlédnout do obchodních podmínek. Zároveň se snaží vzbudit dojem, že smlouvu je nutné podepsat okamžitě. Vědí dobře proč. V mnoha případech totiž zamlčují různé skryté poplatky, které mnohdy překročí slibovanou úsporu. Informace o těchto poplatcích je ale dobře schována právě v obchodních podmínkách a podomní prodejci nemají rozhodně zájem ji nijak prezentovat. Zejména starší lidé jsou tak často donuceni podepsat smlouvu bez potřebného prostudování přímo na chodbě domu, aniž by měli bližší informace a plně chápali případné důsledky. Když potom zjistí svůj omyl a chtějí se vrátit k původnímu dodavateli, musí uhradit až několikatisícové deaktivační poplatky. 
 
Bohužel, ne každý lživé nebo zkreslené informace podomních prodejců včas prohlédne. Mnohdy totiž postupují velmi rafinovaně. „Zazvonili na moji babičku s tím, že jsou od plynařů a jdou měnit sazby lidem v celém činžáku. Chtěli, aby jim podepsala papír (ve skutečnosti smlouvu), který prý už všichni v domě podepsali,“ říká Jiří Bláha z Prahy 5. „Podobné praktiky jsou podle mého velmi drsné.“ Jindy zase kontaktovali paní Špačkovou z Prahy 10 s tím, že s nimi musí uzavřít novou smlouvu na odběr plynu, protože její stávající dodavatel končí. Ta naštěstí neuvěřila a svého dodavatele ihned kontaktovala, aby si informace ověřila. 
 
„Mohu potvrdit, že se na nás obracejí zákazníci, kteří se s podobnými praktikami podomních prodejců již osobně setkali. Naše společnost bude v těchto záležitostech postupovat velmi razantně včetně případného podání trestních oznámení. Rád bych proto požádal všechny, kteří se s tímto chováním podomních prodejců již setkali, aby nám o tom podali informaci. K dispozici je pro tento účel  telefonní linka 840 555 333, prostřednictvím které se na nás  mohou obracet všichni zákazníci, kteří v této záležitosti potřebují naší pomoc,“ uvedl v odpovědi na náš dotaz tiskový mluvčí  Pražské plynárenské Miroslav Vránek.     
 
Základní rada, jak se vyhnout problémům s podomními prodejci, je přitom jednoduchá: nepodlehnout jejich tlaku a hlavně nic bez podrobného prostudování a ověření všech informací nepodepisovat. Pokud přesto s některým z nich smlouvu uzavřete a dodatečně zjistíte, že pro Vás není výhodná, můžete ji v určité lhůtě vypovědět,  a to bez jakýchkoli sankcí.